Strony

środa, 29 października 2014

Piadina z czym to sie je?

Piadina to danie, ktore mi kojarzy sie z latem i wakacjami ale przekornie zaproponuje je teraz kiedy mamy juz jesien w pelni. Pochodzi ono z regionu Emilia-Romagna wlasciwie to bardziej z Romagna niz Emilia.  Przy okazji tego dania odkrylam ze w kuchni wloskie tez czasami uzywa sie smalec, bo jest dodawany do ciasta na piadine. Robi sie je z maki pszennej, oliwy, soli i wody.
 Placki mozna kupic juz gotowe w sklepie i ja tak zazwyczaj robie. Mozna nadziewac wedlug uznania, mniej wiecej tak jak bulke czyli weglina, ryba, sery, warzywa swieze albo np. grillowane. Mozliwosci jest wiele. Ja dzis przedstawie 2 klasyczne wersje.
Moja ulubiona to bresaola, rucola, grana.
Zacznamy od podgrzania placka na piadine mozna to zrobic na patelni, mozna w piekarniku.



Potem kiedy jest juz ciepla kladziemy na niej to co wybralismy. Ja wybralam bresaole to wedlina typowa dla polnocnej czesci regionu Lombardia a dokladnie Valtellina to tam gdzie konczy sie jezioro Como:) 
 Wedlina ta jest zrobiona z miesa wolowego solona i sezonowana kilka miesiecy. Nie jest poddawana obrobce termicznej czyli je sie ja surowa. Bardzo sucha. Jada sie ja z platkami sera Grana padano, rucola, polana oliwa i skropiona cytryna.  Taki zestaw mozna spotkac na pizzy( bez cytryny)w kanapkach albo wlasnie w piadnie albo bez niczego tylko jako osobne danie. Bresaola to jedna z najchudszych wedlin zalecana we wszystkich dietach, nie moga jej jesc kobiety w ciazy ze wzgledu na to ze jest surowa. 
Jest to jedna z najdrozszych wedlin tu w Szwajcari ma kosmiczne ceny wiec ostatnio nie czesto ja jadam. 
Inna wersja piadiny, ktora moge smialo zaproponowac i spokojnie da sie ja zrobic ze skladnikow dostepnych w Polsce to ta z szynka parmenska, brie, pasta z czarnych oliwek i roszponka. 
Zaczynamy tak samo od podgrzania placka warto tez pogrzac chwile ser zeby sie lekko rozpuscil doadajemy szynke, salate i ja dodalam tez kawalki pomidorkow koktajlowych i szybko zamykamy. 

Pasta z czarnych oliwek mozna bardzo latwo zrobic w domu wystarczy wrzucic oliwki bez pestek do blendera i po prostu zmiksowac. 
Obie przedstawione dzisiaj wedliny serwuje sie na zimno, nawet na pizze kladzie sie po upieczeniu prosciutto crudo czyli szynka parmenska w kuchni wloskiej nigdy nie jest pogrzewana w zaden sposob. Tez nie moga jej jadac kobiety spodziewajace sie dziecka. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz